Koku Bozuklukları ve Tedavisi

Koku duyusu hernekadar ihmal edilsede eksikliği çok kötü sonuçlar doğurabilecek bir duyudur.Koku alma problemi koku moleküllerinin burun içindeki koku bölgesine ulaşamamasına yada oraya ulaşsada beyinde ki koku merkezine ulaşmamasına ve gerekli dönüşümü sağlayamamasına bağlıdır.

Koku bozuklukları esasen 2 ye ayrılır.

1-İletim tipi:Koku moleküllerinin burundaki gerekli bölgeye(koku epiteli) ulaşamamasına bağlıdır;Nezle,Akut sinüzit,Burun kemik eğriliği,allerjik rinit,nazal polip vb durumlarda gördüğümüz tiptir.

2-Sinirsel tip:Koku moleküller koku bölgesine ulaşsada buradan beyne gitmesinde sorun vardır ve çoğunlukla nörolojik hastalıklarla beraber görülür.Alzheimer hastalığı,parkinson hastalığı,multipl skleroz hastalığı gibi.

Koku alamama şikayeti gelen bir hastada tam bir KBB muayenesini takiben belli konulardan emin olmak lazım.Eşlik eden bir üst solunum yolu enfeksiyonu var mı,ne zaman başladı,ilk defa mı oluyor,travma öyküsü, baş çarpma durumu var mı,kullanılan ilaçlar varmı gibi soruları hastaya sorup cevaplarına göre tanıya gitmekte fayda var.

Tam bir KBB ve Baş Boyun Muayenesinden sonra hastaya son yıllarda kullanımı daha çok artan koku testleri yapmak gerekmektedir.Böylece koku bozukluğu tam olarak ortaya konmakta ve tedavi ve takibi daha kolay olmaktadır.Koku bozukluğuda aynı işitme ve görme muayenesi gibi laboratuar olarak ortaya konup tedavisi ona göre düzenlenebilir ki doğru olanda budur.

Biz kendi kliniğimizde ??Koku Laboratuarında?? yaptığımız koku testleri ile koku duyusunu, tanımlayıcı test,ayırtedici test ve eşik değerler olarak belirleyip hastadaki durum ortaya koymaktayız.Koku laboratuarında ; Anosmi(hiç koku alamama),Hiposmi(Koku almada azalma),Parosmi(Farklı kokuları algılama)gibi sonuçları bu testler ile tespit edip hastanın tedavisini ona göre planlamaktayız.Yine takiplerde de aynı testleri yapıp somut ve objektif bir şekilde nasıl yol aldığımızı görebiliyoruz.

Son yıllarda koku testleri Alzheimer ve Parkinson hastlığının erken teşhisinde de kullanıma girmiştir.Bu hastalıklarda koku duyusu ilk kaybolan duyulardan biridir.

Hastalarda gerekli tespitler yaptıktan sonra tedavi aşamasına gelinmektedir.Hastada mevcut olan iletim tipi bir kayıp yani burun kemik eğriliği,burun eti büyümesi,kronik sinüzit,burunda polip oluşumu gibi durumlarda cerrahi planlanmaktadır.Burun endoskopik muayenesinde hiçbir sorun yoksa gerekli durumlarda santral(beyinsel)hastalıkları ekarte etmek için beyin MR?ı yada CT?si çektirmek gerekmekte.Beyinselde bir hastalık tespit edilmediyse hastaya 2 aya yakın süren ??Koku Terapisi??başlanmakta ve belli aralıklarla hasta yeniden değerlendirilmektedir.Koku terapisinde belli kokular hastaya belli zaman aralıklarında koklatılmakta ve koku duyusunun yeniden kazanılması öğretilmektedir.

Koku duyusu hiçbir zaman ihmal edilemeyecek kadar önemlidir.