Alerjik Rinit

RİNİT NEDİR:Rinit burnu döşeyen mukozanın(örtünün) enflamasyonu,ödemi veya iltihabıdır.Bu bir virüse bağlı olabileceği gibi bir allerjene de bağlı olabilir ki sorumlu allerjense hastalığa allerjik rinit denir.Viral rinitlerde şikayet 5-7 gün sürebilir ve tekrarlama olasılığı pek yoktur.Alerjik rinit de ise şikayetler bütün yıl sürer veya mevsimseldirBu şikayetlerin başlıcaları;burun tıkanıklığı,kaşıntı,hapşurma nöbetleri,aksırmalar,geniz akıntısı,öksürükdür.

ALERJİ NEDİR:

Allerji bağışıklık sisteminin bir bozukluğudur atopi olarak da adlandırılır. Aynı zamanda hipersensitivite reaksiyonlarının ilkini oluşturur. Kısaca normal insanlarda bir sorun oluşturmayan bir maddeye karşı aşırı reaksiyon gösterme durumudur, yani bir yanlış alarmdır.Bu yanlış alarm burunda olursa ALERJİK RİNİT,akciğerlerde olursa ALERJİK ASTHMA,gözlerde olursa ALERJİK KONJOKTİVİT,ciltte olursa da ALERJİK DERMATİT olarak adlandırılır. Bu durumun gelişmesinde genetik ve çevresel faktörler beraber etkili olurlar.

ALERJİK RİNİT DE HANGİ ŞİKAYETLER VARDIR:

Burunda;tıkanıklık,kaşınma,akıntı,hapşurma nöbetleri,geniz akıntısı, yüzde basınç ve ödem vardır.Gözlerde;kaşınma kızarıklık,sulu akıntı,göz altlarında morluk oluşur.Boğazda;yanma,ağrı,öksürük,kaşıntı hissi,ses kısıklığı ve tad bozukluğu olabilir.Uykuda sık uyanma,horlama,boğaz kuruluğuna yol açabilir.Buda gün içinde uyuklamaya ve verimlilikte düşmeye sebep olabilir.Alerjik rinitli hastalar sürekli ellerinde mendille gezen,hapşuran,aksıran,gözleri ıslak,göz altları şiş tiplerdir.

ALLERJİK RİNİT KAÇA AYRILIR:Alerjik rinit genelde 3 e ayrılır.

1-Mevsimsel alerjik rinit:Şikayetler genelde ilkbahar veya sonbaharda olur.Alerjenler ise ilkbaharda ağaç polenleri,sonbaharda ise ot polenleridir.

2-Yıl boyu süren alerjik rinit:Şikayetler bütün yıl sürer.Allerjenler ise ev tozları(akarlar),küf mantarları,hayvan tüyleridir.

3-Mixt tip:Heriki tip birarada görülür.Alerjik rinit genelde mevsimsel başlar ve yıllar içinde yıl boyu süren formuna dönebilir.

ALLERJİK RİNİT KİMLERDE SIK GÖRÜLÜR:Alerjik rinit genelde sosyokültürel olarak yüksek toplumlarda görülür ve her 5 bireyin 1 de vardır.Genetik bir hastalıktır ve çevresel faktörler hastalığın ortaya çıkmasını kolaylaştırır.Yapılan çalışmalar çiftlikte yaşayan çocuklarda alerjik rinit şehirde yaşayanlara göre çok daha düşük görülmüştür.Hastalarda şikayetler farklı dönemlerde farklı şiddette seyreder.Başlangıç yaşı genelde 5-6 yaş gibidir ama 30 veya 40 lı yaşlarda da ortaya çıkabilir.Şehir değişikliği,iş değişikliği,ortam değişikliği,okul değişikliği hastalığın ortaya çıkmasını kolaylaştırır.

ALERJİK RİNİT TANISI NASIL KONULUR:Alerjik rinit tanısı hastanın şikayetleri ve doktorun muayenesi ile konulabilir.Allerji testleri tanıyı destekleyen ve tedavi alternatifleri sunan testlerdir.Allerji testinde pozitif çıkmaması hastanın alerjik rinit olmadığını göstermez.Pozitif çıkar ve allerjen tespit edilebilirse aşı tedavi alternatifi hastaya sunulabilir ve korunulması gereken esas madde de bulunmuş olur.Ama tanı için testin pozitif çıkmasına gerek yoktur.Tekrarlayan hapşurma nöbetleri,burun kaşıntısı,burun tıkanıklığı,gözlerde ıslaklık ve öksürük nöbetleri olması kişinin allerjik rinit olabileceği yönünde önemli şikayetlerdir.

ALERJİK RİNİT TEDAVİSİNDE NELER YAPILABİLİR:Alerjik Rinit tedavisi temelde 4 başlık altındadir.

1-Medikal Tedavi:Alerjik rinit tanısı sonrası hastaya verilen  burun spreyleri ile başlar,antistaminikli haplar,akıntı kesici haplar hatta bazan kortizon tedavisine kadar gider ve sadece şikayet gidericidir kalıcı tedavi sağlamaz.

2-Korunma Kaçınma Tedavisi:Yapılan alerjik deri testi sonrası allerjen tespit edilir ve hastaya bu yönde kaçınma tedavisi anlatılır.Ev tozu ,polen veya küf mantarları sık görülen allerjenlerdir.Bunlara göre kişinin hayatında yapması ve yapmaması gereken yöntemlerle ilgili hasta bilgilendirilir.

3-İmmünoterapi(Aşı)Tedavisi:Tespit edilen allerjenin hastaya belli dozlarda ve belli süre ile verilerek hastanın duyarsızlaştırılmasıdır.İlk iğne tedavisi ile başlayan immünoterapiler günümüzde tablet olarakda verilebilir ki alerjik rinitte kalıcı olan tek tedavidir.

4-Cerrahi Tedavi:Alerjik rinitte yardımcı tedavidir.Burun kemik eğriliği,sinüziti,burun polibi,burun eti büyümesi olan hastaların cerrahi olarak bunlardan kurtulması şarttır.Zaten allerjik rinit bağlı sorun yaşayan hastanın en azından mekanik şikayetleri giderilirse hem şikayetlerde ciddi azalmalar olacak hemde alerjik rinit ile mücadele kolaylaşacaktır.