Gebelik ve Grip

Grip, influenza adında bir virüsün yol açtığı genellikle sonbahar ve kış aylarında görülen, solunum yolu ile bulaşan, özellikle küçük çocuklar, yaşlılar ve risk grubundaki kişilerde zatüreye kadar ilerleyebilen ve ciddi sonuçlar ortaya çıkarabilen bir hastalıktır.

Grip alınan her türlü önleme karşın gebelerde de sıklıkla gözlenmektedir. Grip virüsünün bebeğe geçmesi ve bebekte istenmeyen durumlar oluşturması beklenen bir durum değildir. Ancak grip, şiddetli belirtilere yol açması ve zatüre gibi hayatı tehdit eden komplikasyonlara zemin hazırlaması nedeniyle gebelik döneminde üzerinde önemle durulması gereken bir durumdur.

Gribin ilk belirtileri ateş yükselmesi, titreme, baş ağrısı, kas ağrıları ve genel bir kırgınlık halidir. Bu belirtilerin şiddeti kişiden kişiye değişiklik gösterir. Eklem ağrıları, ışığa duyarlılık, gözlerde yaşarma ve yanma, kuru öksürük,  burun akıntısı, burun tıkanıklığı, boğaz ağrısı  sık görülen diğer belirtilerdir. Ateş ve kas ağrısı gibi genel belirtiler kaybolduktan sonra solunum sistemi belirtileri ön plana çıkmaya başlar. Ateş 38-39 dereceye kadar yükselir. Gözyaşı salgısı artmıştır ve gözler kızarmıştır.

Tüm bu belirtiler genellikle bir-iki haftada oldukça hafifler ve kaybolur. Grip seyrinde zatüre,  kronik bronşit alevlenmesi, astım alevlenmesi, orta kulak enfeksiyonları ya da sinüzit gibi diğer üst solunum yolu enfeksiyonları da komplikasyon olarak ortaya çıkabilir. Gebelerde özellikle 2. ve 3. trimesterde zatüre gibi komplikasyonlar nispeten daha sıktır.

Anne adayları genellikle genç ve sağlıklı bireyler olduklarından gebelik döneminde gribe bağlı komplikasyonlar nadiren ortaya çıkar. Ancak bu komplikasyonların, gebelik döneminde ortaya çıktığında özellikle ağır seyredebileceği göz önünde bulundurulmalı ve mutlaka doktora danışılarak önerilere göre hareket edilmelidir.

Korunma ve Tedavi

Grip tedavisinde istirahat çok önemlidir. Hem hastalığın diğer bireylere bulaşmasını engellemek, hem de vücudun virüsle savaşması için gerekli enerjiyi sağlamak için istirahat gereklidir. Vücudun direncini artırmak açısından bol sıvı alımı, C vitamininden zengin meyve ve sebze tüketilmesi ve gıdalarla uygun vitaminlerin alınması beslenmede dikkat edilmesi gereken hususlardır. Şiddetli belirtiler olması durumunda belirtileri gidermeye yönelik çeşitli ilaçlar gebeler de  doktor önerisiyle kullanılabilir (burun tıkanıklığının giderilmesi, öksürüğün kesilmesi, ateşin düşürülmesi, kas ve eklem ağrılarının azaltılması gibi).

Doktorun gerekli gördüğü durumlarda direkt grip virüsüne etkili ilaçlar da tablet veya sprey formlarında kullanılabilir. Yine bu tür ilaçlardan bazıları grip geçiren bireyle temas halinde olan kişiyi enfeksiyondan korumada etkili olabilmektedir.

Grip seyrinde zatüre gibi komplikasyonların meydana geldiği durumlarda hastaneye yatırılarak tedavi edilmesi gerekir.

Gebelik ve Grip Aşısı

Grip aşısı gebelerde gerekli durumlarda uygulanabilir. Özellikle  yüksek risk grubu altında olan gebelerin  aşı olmaları grip geçirme riskini azaltmaktadır

Ancak her şeye karşın akılda tutulması gereken en önemli unsur gripten korunmaktır. Grip salgını durumlarında özellikle çocukların ve gebelerin mümkün olduğunca  evden çıkmamaları ve istirahat etmeleri gerekir. Özellikle okullar ve diğer toplu yerler virüslerin en kolay bulaştığı yerlerdir. İnsanlarla yakın temasta bulunmamak (öpüşme ve el sıkışma gibi) gribe yakalanma riskini önemli derecede azaltır.

Her türlü önleme karşın grip olduğunuzda mutlaka doktorunuza başvurunuz.

Sağlıklı bir gebelik dileğiyle?