Septoplasti (Burun orta bölmesinin düzeltilmesi)

AMELİYAT SONRASI DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Kulak-burun-boğaz kliniğimizde ameliyat olan hastalarımızın dikkat etmesi, yapması ve bilmesi gerekenler  genel olarak şunlardır:

• Ameliyat öncesi size söylenen saatten itibaren su dahil olmak üzere hiçbir şey yiyip içmemelisiniz. Aksi halde hayati sonuçlar ortaya çıkabilir. Eğer unutarak su dahil olmak üzere bir şeyler yediyseniz veya içtiyseniz iseniz mutlaka bildiriniz.
  • Ameliyat sonrası size önerilen ilaçları önerilen süre, sıklık ve dozda kullanmanız önemlidir. Size önerilen ilaçlar tedavinizin tamamlanmasına ve ameliyat sonrası dönemi daha kolay atlatmanıza yardımcı olacaktır. Hekim önerisi dışında ilaç kullanmayınız.
  • Kontrol randevularınıza aksatmadan gelmeniz ameliyatınız başarılı olması ve sağlığınıza kavuşmanız için gereklidir. Bu kontrollerde ameliyatınızla ilgili her şeyin yolunda gidip gitmediği gözlenir, ilaçlarınız düzenlenir, gerekirse pansuman ve yara yerlerinin bakımı yapılır.
  • Ameliyat sonrası dönemde seyahat, fizik aktivite ve spor gibi konularda doktorunuzun önerilerine uyunuz.
  • Ameliyat sonrası dönemde istirahat veya rapor önerilmişse iyileşmenizin istenen şekilde olması için istirahatönerisine uymanızda yarar vardır.
  • Doktorunuz ameliyat sonrası için diyet ya da beslenme önerilerinde bulunmuşsa mutlaka uyunuz. Aksi halde ameliyatla ilgili ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz.
  • Ameliyat sonrasında doktorunuzun belirlediği sürede alkol ve tütün mamüllerini kullanmanız sakıncalıdır.
  • Ameliyat sonrası dönemde aksi söylenmedikçe veya sıvı tüketiminin kısıtlanmasını gerektiren bir hastalığınız yoksa bolsu tüketmenizde yarar vardır.
  • Taburcu olduktan sonra yeni başlayan ateş, öksürük ve balgam, beslenme güçlüğü, aşırı halsizlik, bilinç bulanıklığı, cilt döküntüleri ve allerji, aşırı ishal, şiddetli baş dönmesi gibi şikayetlerin başlaması durumunda hemen doktorunuzu arayınız ya da hastaneye başvurunuz.
  • Ameliyatınızla ilgili bu bölümde yazılı olan öneriler ve dikkat edilecek konular genel bilgilerdir. Eğer varsa esas olarak ameliyat sürecinde bire bir görüşmenizde doktorunuzun size özel olarak belirttiği noktaları dikkate almalısınız.

Septoplasti (deviasyon ameliyatı)

• Septoplasti ameliyatı genellikle genel anestezi altında yapılır ve genellikle hastalarımız bir nadiren de iki gece hastanede kaldıktan sonra burun tamponları çıkarılarak taburcu edilir.
  • Ameliyat günü ameliyattan sonra sulu ve yumuşak gıdalar önerilir. Ameliyattan üç saat sonra beslenmeye başlanabilir. Ameliyatın ertesi gününden itibaren normal beslenme alışkanlığına dönülebilir. Ancak ilk günlerde acılı ve baharatlı gıdalardan kaçınılmalıdır.
  • Septoplasti ameliyatı sonrası sosyal hayata, çalışma hayatına ya da okula dönme süreci hastanın kendini iyi hissetmesi ile ilgilidir. Kendinizi iyi hissettiğiniz zaman normal hayatınıza dönebilirsiniz. Ancak genellikle en az 3-5 gün istirahat önerilmektedir.
  • Ameliyat sonrası hafif şiddette ağrı olabilmektedir. Şiddetli ağrı görülmez. Ağrı için size verilen ağrı kesicileri kullanabilirsiniz.
  • Septoplasti ameliyatı sırasında konulan burun tamponları özel sünger tamponlardır. Eskiden kullanılan bez ve ip tamponlar gibi çıkarılırken genellikle ağrı veya kanama yapmaz.
  • Ameliyat sonrası ilk bir-iki hafta burundaki yaralar kabuklar ve biriken akıntı nedeniyle burun tıkanıklığı yaşanabilir. İyileşme süresince bu tıkanıklık azalacak ve zamanla burnunuz açılacaktır.
  • Ameliyat sırasında konulan dikişlerin alınması genellikle gerekmez ve dikişler kendileri vücutta erir.
  • Burun tamponu çıkarılana kadar hapşırma ve kaşıntıya neden olabilir. Bu şikayetler tamponların alınmasıyla geçer. Hapşırma çok rahatsız ederse hapşırma giderici ilaç uygulanabilir.
  • Ameliyat sonrası ilk günlerde yüksek yastıkta yatılması önerilir.
  • Ameliyat sonrası ön dişlerde geçici bir sızı veya ağrı hissedilebilir. Bu durum zaman içinde kaybolur.
  • Septoplasti sonrası bir süre geniz akıntısı olabilir.
  • Ameliyat sonrası burun temizliği ve bakımı için verilen sprey ve diğer ilaçlar düzenli kullanılmalıdır.
  • Septoplasti ameliyatı sonrası göz etrafında morluk ve şişlik görülmez, burna alçı konulmaz.
  • Ameliyat sonrası ilk haftalarda çok sert burun temizliği yapılmasından kaçınılmalıdır.
  • Taburcu olduktan sonra istendiği zaman banyo ve duş alınabilir. Ancak ılık su tercih edilmeli, sıcak su kullanılmamalıdır. Bir süre sauna ve hamamdan uzak durulmalıdır.
  • Ameliyat sonrası iki hafta tütün mamülleri tüketilmemelidir.
  • Burun içindeki yaralarınız nedeniyle ameliyat sonrası iki hafta süresince havuza girmeniz, havuzun diğer kullanıcılarının sağlığı açısından uygun değildir. Ayrıca temiz olduğu şüpheli havuzların suyu burundaki henüz taze yaralar için enfeksiyon kaynağı olabilir. Ameliyattan birkaç gün sonra ise kendinizi iyi hissediyorsanız temiz olduğundan emin olduğunuz yerlerden denize girebilirsiniz.
  • Ameliyat sonrası gözlük kullanabilir ve güneşe çıkabilirsiniz.
  • Ameliyat sonrası bol sıvı gıda tüketmenizde yarar vardır.
  • Ameliyat sonrası kanama son derece nadirdir ancak ameliyat sonrası bazen az miktarda  pembe renkli burun akıntısı, tükürükle karışık az miktarda kan veya burundan bir kaç damla taze kan gelebilir. Taburcu olduktan sonra burundan veya ağızdan fazla miktarda taze kanama olması, kanlı kusma olması gibi durumlarda vakit kaybetmeden hastaneye başvurulmalı ve ameliyatı yapan doktorla temasa geçilmelidir.
  • Ameliyat sonrasında sarı veya yeşil renkli, yoğun ve kötü kokulu akıntı, sürekli sulu akıntı, ateş, görme bozukluğu, baş ağrısı, uyku hali ve bilinç bulanıklığı gibi durumlarda derhal hastaneye başvurulmalı ve doktorla temasa geçilmelidir.
  • Lütfen ameliyat sonrası dikkat edilmesi gereken genel konular başlığı altındaki bilgileri de okuyunuz ve uygulayınız.
  • Doktorunuzun önerileri burada yazılan bilgilerin üstünde yer alır. Öncelikli olarak doktorunuzla yüz yüze yaptığınız görüşmedeki önerilerini uygulayınız.