Tonsillektomi (Bademcik alınması)

AMELİYAT SONRASI DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Kulak-burun-boğaz kliniğimizde ameliyat olan hastalarımızın dikkat etmesi, yapması ve bilmesi gerekenler  genel olarak şunlardır:

• Ameliyat öncesi size söylenen saatten itibaren su dahil olmak üzere hiçbir şey yiyip içmemelisiniz. Aksi halde hayati sonuçlar ortaya çıkabilir. Eğer unutarak su dahil olmak üzere bir şeyler yediyseniz veya içtiyseniz iseniz mutlaka bildiriniz.
  • Ameliyat sonrası size önerilen ilaçları önerilen süre, sıklık ve dozda kullanmanız önemlidir. Size önerilen ilaçlar tedavinizin tamamlanmasına ve ameliyat sonrası dönemi daha kolay atlatmanıza yardımcı olacaktır. Hekim önerisi dışında ilaç kullanmayınız.
  • Kontrol randevularınıza aksatmadan gelmeniz ameliyatınız başarılı olması ve sağlığınıza kavuşmanız için gereklidir. Bu kontrollerde ameliyatınızla ilgili her şeyin yolunda gidip gitmediği gözlenir, ilaçlarınız düzenlenir, gerekirse pansuman ve yara yerlerinin bakımı yapılır.
  • Ameliyat sonrası dönemde seyahat, fizik aktivite ve spor gibi konularda doktorunuzun önerilerine uyunuz.
  • Ameliyat sonrası dönemde istirahat veya rapor önerilmişse iyileşmenizin istenen şekilde olması için istirahatönerisine uymanızda yarar vardır.
  • Doktorunuz ameliyat sonrası için diyet ya da beslenme önerilerinde bulunmuşsa mutlaka uyunuz. Aksi halde ameliyatla ilgili ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz.
  • Ameliyat sonrasında doktorunuzun belirlediği sürede alkol ve tütün mamüllerini kullanmanız sakıncalıdır.
  • Ameliyat sonrası dönemde aksi söylenmedikçe veya sıvı tüketiminin kısıtlanmasını gerektiren bir hastalığınız yoksa bolsu tüketmenizde yarar vardır.
  • Taburcu olduktan sonra yeni başlayan ateş, öksürük ve balgam, beslenme güçlüğü, aşırı halsizlik, bilinç bulanıklığı, cilt döküntüleri ve allerji, aşırı ishal, şiddetli baş dönmesi gibi şikayetlerin başlaması durumunda hemen doktorunuzu arayınız ya da hastaneye başvurunuz.
  • Ameliyatınızla ilgili bu bölümde yazılı olan öneriler ve dikkat edilecek konular genel bilgilerdir. Eğer varsa esas olarak ameliyat sürecinde bire bir görüşmenizde doktorunuzun size özel olarak belirttiği noktaları dikkate almalısınız.

Tonsillektomi (bademcik ameliyatı)

• Tonsillektomi ameliyatı sonrası hastalar genellikle bir gece hastanede kalmaktadırlar.
  • Tonsillektomi ameliyatı sonrası genellikle bir süre soğuk su, süt ve dondurma gibi gıdalarla beslenme önerilir.
  • Ameliyat sonrası bir ya da iki hafta süresince sulu ve yumuşak gıdalarla beslenme önerilmektedir. Bu sürede sıcak gıdalarla beslenme önerilmez. Bisküvi, cips, kraker vb. gibi sert gıdalar; acı ve baharatlı gıdalar; kola vb. gazlı içecekler; limonlu, turşu suyu, şalgam suyu gibi keskin ve asitli gıdalar sakıncalıdır.
  • Ameliyattan sonra ameliyat günü genellikle yatak istirahatı önerilir. Ameliyat sonrası çalışma hayatına ya da okula dönüş süresi hastanın kendini iyi hissetmesine göre değişir. Ameliyat sonrası bir-iki hafta istirahat edilmesi çoğunlukla yeterlidir.
  • Ameliyat sonrası dönemde ilk günlerde yutarken ağrı ve zorluk yaşanması normaldir. Fakat bu sebeple beslenmeden ve yutmaktan kaçınmak doğru değildir. Bu süreçte ne kadar çok yutkunma ve beslenme yapılırsa ağrı ve zorluk o kadar çabuk iyileşir.
  • Ameliyat bölgesinde alınan bademciğin yerinde beyaz renkli iyileşme dokusu oluşur ve bu beyazlık bir-iki hafta devam edebilir. Siz, yakınlarınız ya da alışık olmayan sağlık mensupları tarafından yanlışlıkla enfeksiyon olarak değerlendirilebilecek bu durum iyileşme dokusundan ibaret gayet normal bir durumdur.
  • Ameliyat sonrası ilk günlerde yaşanan yutma sırasında ağrı ve zorluk nedeniyle birkaç kilo verilebilir ama ilerleyen günlerde bu kilo kaybı iştahın açılması ile yerine konur.
  • Ameliyat sonrasında kulaklarda ağrı hissedilmesi normaldir. Bademcik ameliyatı sonrası boğaz ağrısı kulaklara vurabilir.
  • Ameliyat sonrasında iyileşmenin tamamlanmasına kadar geçen sürede alkol ve tütün mamüllerini kullanmanız sakıncalıdır. Buna uymamak iyileşmeyi geciktirebilir, kanama riskini arttırabilir ve enfeksiyona neden olabilir.
  • Ameliyat sonrası antibiyotik ve ağrı kesiciler genellikle şurup formunda verilir. Doktorunuz tarafından önerilmemiş bazı ağrı kesicileri (özellikle aspirin türevi) kullanmanız sakıncalıdır. Kanama riskini arttırabilir.
  • Bademcik ameliyatı olan çocukların üç hafta süresince beden eğitimi derslerine girmeleri ve ağır efor harcamaları sakıncalıdır.
  • Ameliyat sonrasında üç hafta kadar hafif egzersizler dışında spor ve aşırı efor harcanmasından kaçınılmalıdır.
  • Taburcu olduktan sonra istendiği zaman banyo ve duş yapılabilir. Ancak ılık su tercih edilmeli, sıcak su kullanılmamalıdır. Bir süre sauna ve hamamdan uzak durulmalıdır.
  • Bademcik ameliyatı sonrası diş fırçalamada sakınca yoktur.
  • Ameliyat sonrası dönemde aksi söylenmedikçe veya sıvı tüketiminin kısıtlanmasını gerektiren bir hastalığınız yoksa bol su tüketmenizde yarar vardır.
  • Ameliyat sonrası kanama riski düşük olup % 1-2 civarındadır. Ancak bademcik ameliyatı sonrası kanama olması tehlikeli olabilir. Ağızdan ve boğazdan taze kan gelmesi, kan kusulması gibi durumlarda vakit kaybedilmeden hastaneye başvurulmalı ve doktorla temasa geçilmelidir.
  • Taburcu olduktan sonra ateş, şiddetli başağrısı, beslenmede aşırı güçlük ve halsizlik, bilinç bulanıklığı ve uyku hali, öksürükle balgam çıkarma, üşüme ve titreme gibi durumların gelişmesi halinde vakit kaybedilmeden hastaneye başvurulmalı doktorla temasa geçilmelidir.
  • Lütfen ameliyat sonrası dikkat edilmesi gereken genel konular başlığı altındaki bilgileri de okuyunuz ve uygulayınız.
  • Doktorunuzun önerileri burada yazılan bilgilerin üstünde yer alır. Öncelikli olarak doktorunuzla yüz yüze yaptığınız görüşmedeki önerilerini uygulayınız.